tisdag 14 januari 2014

Graveminder - Melissa Marr


Claysville är en speciell stad. Få ger sig någonsin av, och de som gör det återförs alltid för att begravas inom stadens närområde. Maylene och William har i många år delat på ansvaret att se till de döda, men när Maylene dör en våldsam död tillfaller ansvaret hennes dotterdotter Rebekkah. Rebekkah flyttade från staden många år tidigare och har återvänt endast sporadiskt för att hälsa på Maylene. Hon lever ett kringflackande liv och försöker glömma sin uppväxt i Claysville, och sin barndomskärlek Byron. Maylenes död gör att hon tvingas återvända, till smärtsamma minnen men också för att ta ett ansvar hon inte visste något om, för om de döda inte tas om hand på rätt sätt, återvänder de...

Det lät intressant på förhand, grundprinciperna och historien kändes intressant, men utförandet var inte i min smak. Jag har svårt för Rebekkah som jag upplever som gnällig och velande. Hennes agerande kan förstås utifrån de påfrestningar hon utsätts för, men det gör det inte lättare att läsa för mig. Byron är en okej karaktär men känns lite för genomsnäll för min smak, han saknar ett riktigt djup. Jag hade velat ha mer om staden och dess historia, och mindre fokus på relationen mellan Rebekkah och Byron, mysteriet med staden och de döda är mycket intressantare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar