måndag 12 december 2011

Udda verklighet - Nene Ormes


Udda har under hela sitt liv plågats av mardrömmar och haft svårt att sova, samt plågats av hallucinationer. När det visar sig att en av hennes drömmar, är om något som faktiskt hänt på riktigt, tar en henens liv en oväntad vändning och hennes världsbild förändras drastiskt. För bortanför det hon tror är verklighet, finns något annat. Världen befolkas inte bara av vanliga människor utan även av människor med speciella förmågor, sära, som är indelade i grupperingar och alla är intresserade av hennes förmågor. Vi får följa henne på jakt genom Malmös gator, genom det obekanta, nutid och förflutna, där inget är vad det ser ut att vara.

Det här är riktigt bra. Det fångar en från första sidan och släpper inte förrän på slutet. Ormes har lyckats göra det overkliga troligt, som att det här faktiskt skulle kunna finnas på riktigt och gå till så här. Miljöerna i Malmö är fascinernade, speciellt roligt med de få jag känner igen, även om jag antar att det är helt annorlunda att som Malmöbo läsa boken. Historien är spännande och karaktärerna fascinernade. Mycket lämnas obesvarat på slutet, så jag antar (och hoppas) att det blir en fortstättning inom en inte alltför snar framtid, för det här vill jag läsa mer av. Sedan måste jag bara säga att omslaget är riktigt snyggt och jag gillar utformningen, med svarta kanter på sidorna.

2 kommentarer: