söndag 12 december 2010

Alvklingan - Nick Perumov


300 år har gått sedan händelserna i Sagan om Ringen. I Midgård råder frid och fröjd, åtminstone på ytan. I Fylke bor Folco, som har förläst sig på röda boken och drömmer om äventyr. Han får besök av dvärgen Thorin och det blir upptakten på en lång räcka händelser. Dvärgen och hobbiten ger sig ut på en resa, för att söka svar på sina frågor och söka råd. En hobbit hittas mördad i ett dike, ett gåtfullt sällskap iakttas vid Kummelåsarna och vägarna är inte längre säkra att färdas på utan ståtrövare lurar i faggorna. Orkerna börjar återigen skymtas och frågan är, vad är det för ny ondska som verkar vara i farten, som inte förintades i ringens krig?

Perumov lyckas skickligt fånga stämningen ifrån Sagan om Ringen, utan att historien för den skull känns igen alltför mycket. Det är i sig själv en unik historia, med sina egna styrkor och svagheter. Det är inget högt tempo som hålls, trots det blir det aldrig riktigt segt. Mycket av det som händer lämnas utan förklaringar, och vi får gissa oss till hur allt hänger ihop, tills nästa bok kommer åtminstone. Vi får träffa ett gång nya intressanta karaktärer, nya miljöer men även återse gamla miljöer och får reda på vad som hänt under de trehundra år som gått. Jag gillar det, och ser fram emot att läsa nästa del, när nu den kommer ut (2012?).

Dock något, som om än inte stör mig jättemycket men ändå gnager lite i bakhuvudet, var är alla kvinnor? Den enda jag uppmärksammar är en missunnsam hushållerska. Sagan om Ringen hade åtminstone Galadriel (och senare Éowyn) men här finns ingen. Kanske hade det stört mig mindre om jag inte samtidigt hade läst Best Served Cold (Joe Abercrombie) som lyckats med konststycket att starka kvinnliga karaktärer. Visst, det passar in med samhället och tidsbilden som målas upp, att kvinnorna stannade hemma medan männen begav sig ut på äventyr (och i krig), men likväl gnager det...

12 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att inhandla denna. Du rekommenderar den antar jag? /Martin

    SvaraRadera
  2. Martin: Skulle rekommendera den till någon som gillar Sagan om ringen-böckerna :)

    SvaraRadera
  3. Då skall jag nog testa på den. Jag har nog läst Tolkiens trilogi närmre 20 ggr vid det här laget. =) /Martin
    ps. Trevlig blogg!
    ds.

    SvaraRadera
  4. Tack! Då tror jag säkert du kommer tycka om den :)

    SvaraRadera
  5. Jomen Perumov skriver faktiskt om "hysteriska kjolstyg" vid ett tillfälle, vill jag minnas. Och igår (jag har fortfarande en bit kvar av boken) muttrade en av dvärgarna "käringprat!" eller något åt det hållet. Så visst får han med kvinnorna på ett hörn ändå... ;)

    SvaraRadera
  6. Ett väldigt litet hörn är det då allt... :)

    SvaraRadera
  7. Nu har jag skaffat den där boken äntligen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt, ska bli kul att se vad du tycker om den :)

      Radera
  8. Fast jag vet inte när jag hinner läsa den. Jag har typ massor av andra böcker att hugga tag i. :s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar vara så :) Får se när den blir läst då...

      Radera
  9. Skitbra bok!!! Väntar ivrigt på del 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att hoppas på att den kommer ut nån gång, verkar ju osäkert när bara...

      Radera