lördag 9 januari 2016

Bokåret 2015


Under 2015 läste jag totalt 140 böcker. Av dessa var 24 stycken omläsningar, 17 stycken på svenska, 41 var biblioteksböcker och 74 e-böcker. Totalt köpte jag 70 böcker, av dessa var 13 fysiska böcker. De två bästa böckerna var Champion och The Broken Kingdoms.

 

Överlag upplever jag dock att jag läst ganska mycket medelmåttiga böcker under 2015. Inte så att det varit mycket dåliga böcker, men det har inte varit så många böcker som stått ifrån mängden och varit sådär underbart fantastiska.

2015 var annars året då jag återupptäckte biblioteket till sist, efter att under två år inte ha lånat en enda bok alls. Ser fram emot fler bibliotekslån under 2016.

Nyårslöften för 2015 gick lite blandat. Jag köpte endast 13 fysiska böcker, vilket får sägas vara väl godkänt och ganska skönt när jag flyttade nu i januari att det var lite mindre böcker att bära än i förra flytten, då jag även rensat ganska mycket böcker under året. 24 stycken omläsningar får sägas vara godkänt, även om jag inte läst om alla de böcker jag tänkte på från början. Att läsa fler böcker på svenska gick inte bra alls, 12 procent blev det bara, färre än förra året och en bra bit ifrån målet på över 20 procent. Nog bara att inse att jag har svårt att planera in läsningen på det sättet.

2016 tänker jag att jag ska försöka lägga mindre fokus på hur många böcker jag läser, då jag känner att det stressar mig. Det är inte antalet som är det viktigaste och läsa ska jag göra för att jag tycker om det, inte för att komma upp i ett visst antal. Sedan tänkte jag även se om jag kan ta och beta av ett par böcker som stått länga på att-läsa-listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar