lördag 7 januari 2023

Läsplaner januari samt årets mål med bloggen

 Så, sådär en sex år senare blir det en mjuk återstart här med mina läsplaner för januari.

Jag har precis läst klart Anthony Beevors bok om ryska revolutionen och inbördeskriget (fick den i julklapp, bra läsning i mellandagarna där grimdark historia tydligen funkar bra). 


Härnäst blir det ett gäng biblioteksböcker. Nona the Ninth är tredje delen i The Locked Tomb-serien. Var ett tag sedan jag läste andra delen så fick läsa en sammanfattning av den som förberedelse så hoppas denna ska gå fort att komma in i. 

Stasiland har jag bläddrat och småläst stycken i, jag ser mycket fram emot att läsa den. Fick uppfattningen att det fortfarande finns en del att för Tyskland att göra när det kommer till att göra upp med sin historia (åtminstone tidigare Östtyskland). 

The Man Who Mistook His Wife for a Hat har stått på min att läsa lista länge. Jag minns inte exakt varför, men blev påmind om den igen för ett tag sedan när det nämndes i någon youtubevide jag titta på. 

Och så läser jag om Digital Minimalism för tredje eller fjärde gången. Ett mål för året, mindre twitter och mer läsning och språkstudier. Vet inte om jag hinner med så mycket mer, men blir nog i så fall till att avsluta The Blank Slate (vilken är jättebra men inte direkt snabbläst). Har även ett gäng böcker jag lånat at en bekant för typ två år sedan som jag borde läsa så jag kan lämna tillbaka dem. 

Planer för bloggen det här året är inte så ambitiösa, ett inlägg per månad är tanken. Hoppas på till ett inlägg med några höjdpunkter från läsningen förra året, tycker själv det är kul att ha det för att kunna gå tillbaka och se själv. 

2 kommentarer:

  1. Hej Eve! :) Beevor är alltid läsvärd! Hoppas vinterläsningen går bra. Själv läser jag Sandersons The stormlight archives-böckerna just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin! Första jag läste av Beevor, men blir säkert något mer framöver. Läste The Way of Kings för några år sedan, men har inte fortsatt med fler i serien än. Fastnade inte helt, men tror jag ska ge det något bok tilll. Mistborn-serien gillade jag (har inte läst senaste boken än)

      Radera