måndag 14 november 2011

The Wise Man's Fear


Fortsättningen på The Name of the Wind (Vindens namn). Kvothe fortsätter berätta om sitt liv och sanningen bakom en del av de legender som omger hans person. Vi får följa honom på universiteten och de framgångar (och misslyckanden) han upplever där, men vi rör oss även ut i världen, i andra miljöer.

Första böckerna/boken var helt klart en av årets upplevelse, vilket innebär att förvätningarna var höga på den här. En av anledningarna till varför det dröjt med läsandet av den. Är den då lika bra som The Name of the Wind? Nej, inte riktigt.

I det stora hela så är det här riktigt bra. Det känns fortfarande i mångt och mycket nytt och fräscht, är smart skrivet och med ett bra språk, intressanta miljöer och karaktärer. Men nyheten har förlorat något av sitt behag. Det känns inte riktigt lika nytt och fräscht som första gången. Inte för att den egentligen är sämre än första boken. Men inte riktigt lika nyskapande, kanske för att jag nu vet mer vad jag kan förvänta mig.

Men det är trots allt en stor läsupplevelse och en bok som är mycket svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa. Och väntan på tredje delen kommer att kännas lång...

2 kommentarer:

  1. Gillade Vindens namn väldigt mycket så jag har höga förväntningar på den här. Synd att den verkar vara lite sämre. Tjockleken på boken är lite avskräckande för mig. Men nån gång ska jag läsa den.

    SvaraRadera
  2. Jo, synd det. Dock var den långt ifrån dålig. Har ifs inga problem med tjocka böcker, men tror boken i sig är såpass medryckande att man inte har några problem med att den är tjock. Förutom att den är tung att hålla då :P

    SvaraRadera