tisdag 25 augusti 2015

Half a King & Half the World


Half a King handlar om Yarvi står redo att genomgå provet för att bli en förmedlare. Då han är född med en missbildad hand och har en äldre bror framstår det som ett vettigt alternativ. Men när hans far och bror mördas blir han plötsligt den som står näst i tur för att krönas till kung. Alla är dock inte så nöjda med en krypling till kung och förräderi lurar ibland närmare än en kan tro.

Historien är spännande och välskriven. Det är kanske inte direkt nyskapande men det är fortfarande vägjort. Yarvi är intressant som karaktär och tvisten i slutet lyfte historien. Jag upplevde dock att boken inte riktigt lyckades fånga mig, vilket kanske kan ha berott på att jag är lite trött på den här typen av fantasy.

Half the World är en fortsättning på historien men har andra karaktärer som huvudpersoner. Till skillnad från Half a King så lyckades den fånga mig från första sidan och jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Jag gillade de två huvudkaraktärerna och att fokus skiftade mellan dem. Gillar även hur vi får resa och se mer av världen och det ska bli riktigt spännade att få läsa den avslutande delen i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar