lördag 14 maj 2016

Kort om två: gudar och sagor


Scarlet har stått i bokhyllan ganska länge, trots att jag gillade Cinder (första boken i serien). När jag väl plockade upp den blev den dock ganska snabbt utläst. Sagotemat fortsätter, här med inspiration från Rödluvan och vargen. Det är spännande men lättläst, och även om jag ibland kan tycka att vissa saker känns lite för otroliga (väldigt sagolika snarare än som en möjlig framtid) så tycker jag ändå det är bra och jag är sugen på att läsa vidare i serien.

The Kingdom of Gods är sista delen i Inheritance-trilogin. I denna får vi följa en gudling (son till gudarna) som blir mänsklig. Gillar verkligen världen som Jemisin har skapat, komplexiteten i det hela med gudar, barn till gudar och mitt i allt människorna med sina egna intriger. Gudar som är sitt eget väsen, med sina egna problem, på ett sätt lika människorna men samtidigt något annat. Gillar även att Jemisin lyckas beröra frågor om ras och olika sexualitet i sina böcker utan att det på något sätt känns konstigt, utan som en sådan naturlig del av historien. Det är inget konstigt med karaktärer som är något annat än vita och heterosexuella, och det funkar i den världen hon har skapat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar