onsdag 14 september 2016

Cast in Silence


I femte boken om Kaylin får vi veta med om vad som hände när hon flydde från Nightshade men innan hon hamnade hos Hawk. Vi får också en större inblick i hur fieferna fungerar och det mysterium som de innebär.

Efter fjärde boken (som jag aldrig skrev om) var jag nog ganska mätt på Kaylin, för det blev ett längre uppehåll från serien. Kanske var det precis det som behövdes för när jag återvände så kände jag hur mycket jag saknat det. Jag gillade verkligen Cast in Silence, att få lära känna Kaylin mer och samtidigt få se en annan fiefdom än Nightshades. Gillar även att Lord Nightshade är med på ett lite oväntat sätt och den inblick vi får i detta. Ser fram emot att läsa nästa del i serien och tror inte det kommer dröja lika länge den här gången. Det är uppfriskande att allt inte är svart och vitt heller, det finns djup i våra karaktärer och ont och gott är inte alltid lätt att skilja från varandra, även om det till viss del finns en uppdelning i bra och dåliga karaktärer. Fiefdomarna påminde mig i den här boken även mycket om Azath husen från Steven Eriksons böcker, en uråldrig magi som ingen riktigt förstår eller vet begränsningen för.

Första boken
Andra boken
Tredje boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar