fredag 10 juni 2011

Corpus Delicti - Juli Zeh


Framtiden. Sjukdomar är i stort sett utrotade och att sköta sin hälsa är inte längre något önskvärt, utan tvärtom var och ens plikt. Alla medborgare måste rapportera om sin sömn och sitt näringsintag och utöva idrott enligt vissa satta mått. Mia Holl är en begåvad och oberoende kvinna, självständig i nästa asocial. Hon tror fullt och fast på systemet, men när hennes bror anklagas för våldtäkt och sedan tar sitt liv, medan han hela tiden bedyrar sin oskuld, ändras något. Mia orkar inte längre ta tag i sitt liv och hon slits mellan sin tro på systemet som sådant och misstro mot ett system som ser hennes bror som skyldig, trots att han hävdade att han inte var det.

Det här skulle kunna vara bra. Det har ingredienserna för det, framtid, hälsodiktatur, ett system som kan ifrågasättas, möjlighet att koppla till dagens ideal och vår besatthet av hälsa. Men det funkar inte för mig. Det är väldigt mycket diskussioner, tomma ord som fyller rad efter rad, sida efter sida, och det engagerar mig inte. Jag bryr mig inte. Det skulle kunna gjorts så bra, men nu känns det bara taffligt. Inte den sortens bok jag tycker om, som jag vill läsa. Grundidén är bra, utförandet inte alls i min smak.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag varit nyfiken på ett bra tag. Synd att den inte funkade för dig, undrar hur det blir för mig om jag hinner läsa den någon gång.

    SvaraRadera
  2. Om du kommer dig för att läsa den så vore det intressant att veta vad du tyckte om den sedan. Väldigt olika det där oftast

    SvaraRadera