måndag 27 juni 2011

A Game of Thrones - George R.R. Martin


I ett land där årstiderna, vintern och sommaren kan vara över flera år, har man haft en lång sommar, längre än vanligt. Men en lång sommar innebär en lång vinter. Som om det inte är nog med det, så är det oroligt i landet. I fokus står två familjer, båda med kopplingar till kungafamiljen. Den ena, familjen Stark, är från norr och vet vilka fasor vintern innebär, vilket avspeglas i deras motto "Winter is coming". Ädla, modiga och ärliga med ett starkt hedersbegrepp. Den andra familjen är familjen Lannister, drottningens släkt, makthungriga och intrigerande. Vi får följa ett antal personer, från båda familjerna och även den förra avsatta kungens ättlingar som befinner sig bortanför havet.

Det börjar inte bra. Metoden med att låta oss följa en massa olika personer funkar i vissa fall, som hos Abercrombie, men här känns det sådär. Mycket har att göra med vilka personer vi får följa. Ned Stark är en blåögd idiot, likaså hans äldsta dotter Sansa. De enda personer som inledningsvis intresserar mig är Tyrion (Lannister) och Jon Snow (Ned Starks oäkting) och det är inte tillräckligt för att lyckas hålla mig intresse uppe under en längre period, jag måste fortfarande läsa om de där två idioterna. Det händer heller inte tillräckligt mycket, tempot är lite för lågt och det är alldeles för många namn att hålla reda på, som inte har någon direkt koppling till vad som händer.

Men efter halva boken händer något. Det börjar ta sig. Dels så blir historien mer spännande, konflikterna tar fart och det blir plötsligt lite mer action i det hela. Det är heller inte riktigt lika jobbigt att läsa om de personer som inte intresserar mig, eftersom det bidrar till att föra historien framåt på ett bra sätt. Det bådar gott inför fortsättningen.

Ett av problemen med att jag fann historien något seg till att börja med och störde mig så på Sansa och Ned kan vara att jag har läst boken förut, om än för ganska längesedan och med svaga minnen. Det enda jag egentligen mindes var vilka som skulle dö, och lite allmänt vad som skulle hända, och det förstörde nog en del för min läsupplevelse. Men som sagt så fann jag andra delen av boken helt okej och jag kommer att fortsätta med serien för att få veta vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar