lördag 31 mars 2012

Matchad - Ally Condie


17-åriga Cassia lever i en värld som styrs av Samfundet. De kontrollerar medborgarnas liv i hög utsträckning, vad de äter, vem de lever med, vad de jobbar med och till och med när de dör. När vi träffar Cassia ska hon precis genomgå sin matchningscermoni, när hon kommer att få reda på vem hon ska leva med, vilken pojke som är hennes perfekta match. Det visar sig att hennes match är någon hon redan känner, Xander, vilket är ovanligt, men inte omöjligt. Men sedan händer något underligt, på chipet hon får med sin partners historia, dyker också ett annat ansikte upp för en sekund, en annan pojke som hon också känner, Ky, vilket får henne att bli osäker. Hennes farfars död och vad hon får reda på då får henne också att tänka och hon börjar sakta ifrågasätta det samhälle hon lever i, som kontrollerar medborgarnas val i så hög utsträckning.

Jag var en aning orolig innan jag började läsa boken för att kärlekshistorien skulle uppta för stor del av boken, men jag hade inte behöv oroa mig. Jag tycker snarare den bildar en bakgrund, och en drivkraft, något som för historien framåt. Det händer inte jättemycket i boken, men det gör inte så mycket, det som är intressant är istället det samhälle den beskriver och vi får se genom Cassias ögon. Från hennes övertygelse om att hon lever i ett idealsamhälle, till de små händelser som bit för bit får henne att ifrågasätta det.

Samhället i sig är ett av de mest kontrollerade jag läst om, men samtidigt upprätthåller de sin kontroll genom att vidhålla att de verkar för människornas bästa och hålla dem vid god fysisk hälsa och glada och nöjda, snarare än genom förtryck och fysiska bestraffningar. Myndigheterna kontrollerar medborgarna i högre grad än i t.ex. Hungerspelstrilogins Panem, men de lever å andra sidan på ytan bättre och mer riskfria liv.

Jag gillar karaktärerna i boken, även om det främst är Cassia och Ky som jag tycker får något ordentligt djup. De andra karaktärerna är dock intressanta i sig även de, även om de till stor del bildar en bakgrund och har de också något att säga och något som känns som utmärker just dem. Samspelet mellan karaktärer känns äkta och deras handlingar och reaktioner är troliga.

Språket upplever jag funkar väldigt bra och översättningen verkar i mina ögon bra, även om det finns vissa stavfel som verkar gått igenom korrekturen, och jag har inga problem med att fortsätta läsa historien på svenska, om jag orkar vänta på översättningen då. Ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på historien och se hur den utvecklar sig.

2 kommentarer:

  1. Blir det ett lyckligt slut tror du? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att det kan bli det, men är vägen dit bra så kan jag nog stå ut med det :P

      Radera