söndag 13 februari 2011

Ett livstecken. Eller vad jag läst det senaste


Det har inte blivit så mycket läst det senaste. Eller tja, läst har jag gjort, men inte speciellt mycket skönlitteratur utan mest facklitteratur med fokus på religion och religionskritik. I sig intressant, men inget jag känner passar inte att skriva om riktigt här. Har haft lite svårt att hitta riktigt bra böcker också, börjat i ett par bara för att lägga ifrån mig dem efter ett fåtal lästa sidor, för att de inte passar mitt humör. Svårt det där. Hoppas dock på lite ändring nu, en vecka ledigt från skolan och ett par böcker lånade från biblioteket som jag har höga förväntningar på. Och kort om vad jag faktiskt har läst:

En studie i rött & De fyras tecken - Sir Arthur Conan Doyle. Första böckerna om Sherlock
Holmes. Var sugen på att läsa dem efter att ha sett (om) miniserien på Svt, och har inte läst dem förut. Helt okej, trivsamma på nått sätt, och lagom långa när man inte känner sig sådär jättemotiverad att läsa.

Osynliga händer - Stig Sæterbakken. Nyfiken efter att ha läst Lämna mig inte tidigare. Denna gång om en polis som får i uppgift att avsluta (lägga ner) en utredning om en försvunnen flicka, som varit borta ett år. Istället för att lyckas med det på ett smidigt sätt, inleder han ett förhållande med flickans mamma. Fullt av trasiga människor, och med ett öppet slut som gjorde mig irriterad. Jag och öppna slut går inte ihop.

Dexter: hängiven hämnare - Jeff Lindsay. Andra boken om blodanalytikern och serimördaren Dexter. Dexter bevakas och är förhindrad i sitt eget värv. Samtidigt letar man efter en mördare som stympar sina offer, men lämnar dem levande, om det är rätt ord att beskriva dem. Bättre än första boken, framför allt framstår humorn tydligare. I och med att jag inte sett andra säsongen av serien så blir det heller inga jämförelser med denna. (Och ett plus får den för en scen med en ring som påminner mig om en scen ur Sagan om Elenien). Får nog blir till att köpa resten av delarna i serien, vid något tillfälle. (Som om jag inte redan har en lång lista med böcker jag vill köpa...)

Framöver hoppas jag på att något av följande kan falla mig i smaken:

Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist
Kraken - China Miéville
Under heaven - Guy Gavriel Kay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar