måndag 30 juli 2012

Drakhornet - Oskar Källner


I 1800-talets Sverige flyr Erik från Stockholm, utan att veta varför, och hamnar hos kyrkoherde Kloo i Kilsbergen. Här finner han en fristad, med människor som bryr sig om honom. I Kilsbergen bor också Hanna, med en försupen far som lovat bort henne till en mycket äldre man, och som drömmer om frihet. Men hur lurar också något annat, och snart ska de bli varse att det finns sanning i berättelser som de bara trodde var sagor.

Det är fascinerande att läsa en fantasybok som utspelar sig i 1800-talet Sverige, med varelser som är typiska från våra gamla sagor och gamla folktro. Det är även fascinerande att läsa om samhället från den tiden, hur människor levde och tänkte då, vilket sällan behandlas under historielektionerna, som jag upplevde det i alla fall.

Tempot i historien är bitvis något sakta, mycket handlar om hur Eriks liv gestaltar sig under tiden han vistas i byn, vilket ibland känns lite långsamt. Men samtidigt är det viktigt för historiens utveckling, och det händer ändå en hel del saker under tiden. I slutet börjar det dock blir riktigt spännande. Boken är beskriven som en ungdomsfantasy, och jag är väl lite äldre än den tänkta målgruppen, vilket känns. Även om jag tyckte boken var ganska bra nu, så tror jag att jag hade haft som mest utbyte av den när jag var några år yngre. Det gav i alla fall mersmak, och det ska bli spännande att läsa fortsättningen och se hur historien utvecklar sig.

Recensionsex från förlaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar