måndag 30 juli 2012

Son of Heaven - David Wingrove


Jake var tidigare en ung, rik ekonomisnubbe, som arbetade med att läsa av marknaden i en virtuell verklighet. Han var mitt i händelsernas centrum och såg vad som hände och varför, den stora ekonomiska kollapsen som förändrade världen för alltid. Nu befinner han sig någonstans i England i en liten by i bergen, där han och hans son hankar sig fram. Livet är hårt, men ärligt. Men det börjar bli oroligt, inget vet något säkert, men det går rykten, och alla är överens om att något är påväg att hända. 


Det börjar helt okej när vi får följa Jake i nutid, i bergen, blir riktigt bra i mitten, när vi följer Jake i London, före kollapsen, och går sedan käpprätt utför, när vi åter är i nutid. Berättelsen om Jake i bergen är endast intressant i det det antyder vad som hänt. Berättelsen om Jake i dåtiden är riktigt intressant och hela idén med den virtuella marknaden och det samhälle som omger den är riktigt spännande. Och jag hade helst sett att boken handlade om det istället, den framtidak, högteknologiska världen, uppdelad i rika och fattiga och en marknad som lever sitt eget liv. Istället förflyttas vi fram i tiden, till maktgalna psykopater, hopplöshet och en känsla av att saker och ting är lite för svart-vita. Och det suger. Jag köper det inte för fem öre, och är riktigt glad när boken är slut, så jag slipper mer av det. Kommer inte läsa fortsättningen, för jag är inte det minsta intresserad av vad som kommer hända karaktärerna, jag var mer intresserad av vad som hände dem i dåtid. Och det verkar inte författaren vara intresserad av att lägga ner mer tid på att berätta, vilket är synd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar