måndag 21 juni 2010

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury


I en framtidsvärld lever människor i en värld som domineras av televisionen och dess ofta meningslösa men invecklade historier. Böcker är förbjudna, och människor talar inte längre med varandra, inte på riktigt. Jetplanen far mot fjärran krig dagligen, utan att någon dem en tanke. Brandmännen finns inte längre till för att släcka bränder, utan tvärtom starta dem, deras uppgift är att bränna upp de böcker som hittas hos folk, som bryter mot förbudet att inneha böcker. Montag är brandman och gillar sitt jobb. Men hustruns självmordförsök och en ny granne, får honom att börja fundera över sitt liv och den värld han lever i, vilket får konsekvenser.

Boken påminner mig på något sätt om "Brott och straff", som om det som berättas egentligen utspelar sig i en konstig mardröm, med tillhörande mardrömslogik. Det finns något obehagligt som vilar över boken, som kryper under skinnet på mig. Boken har flera intressanta resonemang, där de slutsatser som dras är raka motsatsen mot vad vi (hoppas jag) skulle dra idag. Det får en att tänka. Det är ingen lättsmält bok, jag skulle behöva läsa den igen, långsammare, för att riktigt kunna ta den till mig. Men det får bli en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar