söndag 18 juli 2010

The Magicians - Lev Grossman



Quentin Coldwater är besviken på livet, och önskar att det vore något mer än det är. Så finner han sig plötsligt vara antagen till ett hemligt och exklusivt college för magi i New York. Men magi bereder honom inte den glädje han först väntade sig och är inte heller helt ofarligt. Magi innebär hårt arbete, vilket Quentin får erfara under sina år på skolan.

Det här är en blandning av Narnia, Harry Potter och i mitt tycke, Angivarna. Tidvis är det riktigt bra, framför allt vissa delar av Quentins tid på skolan, där glädjen på något sätt lyser igenom den cynism och livsleda som genomsyrar boken. Men för mig räcker det inte. Jag blir mest irriterad på hur idiotisk Quentin är och hans oförmåga att känna glädje.

Det här är ytterligare en bok jag hade höga förväntningar på innan jag började läsa, men det gör mig besviken. Vissa delar är riktigt bra, men helhetsintrycket är det inte. Den efterlämnar i slutändan bara en bitter eftersmak, en besvikelse över att det inte var mer med den och en lättnad över att ha kommit igenom den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar