lördag 24 juli 2010

Tänk om det där är jag - Johanna Lindbäck



När Agnes familj flyttar från Stockholm till Umeå ser hon det som sin stora chans att börja om. Hon hamnade utanför när hon började gymnasiet, men nu i en ny stad hoppas hon på att allt sak bli annorlunda. Hon gör upp en plan för hur hon ska lyckas den här gången, och från början verkar allt gå bra. Men det är mer jobb än hon tror och frågan är om det kommer sluta lyckligt?

Jag önskar att jag kunde ha läst den här boken när jag gick på gymnasiet själv. Jag känner igen mig i Agnes historia och i hennes person, och bitvis är det nästan som att läsa min egen självbiografi. Att jag skulle tycka om den var då kanske oundvikligt. Hur som helst, så är det här en historia man blir glad av och med intressanta karaktärer. Historien flyter på bra och man är nyfiken på hur det ska gå för Agnes. Vissa händelser är förutsägbara, men inte så att det direkt stör. Dock känns det som om slutet kommer något abrupt, och boken kunde gärna ha fått sträckas ut lite till att för att få ett mer naturligt avslut, inte så plötsligt. Ser fram emot att läsa fler böcker av Lindbäck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar