lördag 10 juli 2010

The Rule of Four - Ian Caldwell & Dustin Thomason



Det är några dagar innan examen på Princeton University. Efter månader av arbete är en av studenterna nära att lösa gåtan med Hypnerotomachia Poliphili, en bok från renässansen som har fascinerat forskare i flera århundraden. Så blir en student brutalt mördad, och arbetet med att avkoda boken verkar plötsligt inte lika ofarligt längre. Genom tillbakablickar, varvat med nutiden, får vi följa arbete med att avkoda boken, och hur det påverkar de som arbetar med det och personerna runt omkring dem.

Först förväntar jag mig spänningsroman à la Dan Brown (då han nämns i baksidetexten). Och således är jag först något besviken, vill man ha Dan Brown historier är det här inte rätt bok. Men när jag kommit ifrån den förväntningen, så är det här riktigt bra. Boken stora behållning ligger mycket i universitetsmiljön och vänskapsrelationerna mellan karaktärerna. Och det är också där en stor tyngdpunkt av boken faktiskt ligger, inte bara i mysteriet med Hypnerotomachia Poliphili, även om det också är intressant då, särskilt som boken då kommer att behandla renässansens Italien, vilket är en tidsperiod som fascinerar mig. I slutändan älskar jag den här boken, karaktärerna och miljön den utspelas i. Sedan är det faktiskt ett stort plus att slippa direkt religiösa konspirationsteorier à la Brown, har läst nog med sådana för en hel livstid misstänker jag.



2 kommentarer: