onsdag 28 juli 2010

The Secret History - Donna Tartt



Richard börjar vid ett collage i New England och börjar läsa grekiska, där han lär känna fem andra studenter, var och en med sina egenheter. Men vad han inte vet är att hans vänner bär på en mörk hemlighet, som hotar att förändra deras liv. Allt eftersom Richard kommer dem närmare in på livet, förändras också hans liv.

Det börjar bra, språket är medryckande och miljöerna fascinerande. Och första halvan av boken är riktigt bra. Men sedan tar det emot, det blir för mycket diskuterande fram och tillbaka mellan karaktärerna, för mycket alkohol, baksmällor och konflikter. Och det slutar vara speciellt intressant.

Jag hade velat har mer collageliv, mer insyn i deras lektioner och det de läser, vad de faktiskt är där för att göra. Istället för alla middagar, fester och gräl. Och mer mysterier, i slutändan känns det som om det hela blir väldigt banalt och jag hade väntat mig mer. Visserligen är livet antagligen så, men det här är en bok, inte verkligheten, och då är det okej att göra saker och ting mer mystiska och tilltalande. I slutändan är det här ytterligare en bok som jag hade höga förväntningar på, och jag blev besviken. Nackdelen med att ha hört talas om böcker innan man börjar läsa dem antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar