fredag 31 december 2010

Inför 2011


I nuläget har jag fler olästa böcker stående i min bokhylla än vad jag någonsin haft tidigare. Jag
har tidigare inte köpt på mig så mycket böcker, och när jag väl gjort så har jag läst dem direkt så de har inte blivit stående oläst någon längre period. Men som sagt, nu är läget lite annorlunda. Och konstigt nog så måste jag erkänna att det känns lite stressande, alla de där böckerna jag köpt som väntar på att bli lästa.

Vidare har jag i år lånat väldigt mycket böcker på biblioteket, bara
för att lämna tillbaka dem (vanligen efter maximalt antal omlån) olästa. Återigen en sak som stressar, alla dessa olästa biblioteksböcker som står olästa i bokhyllan. Ännu värre om de råkar så att en del av dessa varit böcker jag reserverat då kravet att läsa dem känts större (här kommer nog snåljåpen fram, det kostar ju faktiskt hela 10 kr att reservera en bok). Med detta i åtanke, så har jag formulerat lite förhållningsregler inför året:

- 4 månaders köpstopp (med dessa undantag dock). Så att jag får en chans att läsa ut alla tidigare köpte böcker som står olästa i bokhyllan.
- Låna max fyra böcker från biblioteket i taget. Eller kanske snarare ha max fyra olästa liggande hemma samtidigt (facklitteratur undantagen). För att på så sätt (förhoppningsvis) läsa ut de böcker jag faktiskt lånar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar