torsdag 18 mars 2010

The Host - Stephenie Meyer


Läste ut Stephenie Meyers "The Host" (Genom dina ögon på svenska). Jorden har invaderats av en främmande ras som tar över människors kroppar och styr dem. Melanie vägrar dock att ge upp kontrollen över sin kropp och sinne helt och gör sitt bästa för att förpesta tillvaron för Wanderer, "själen" som tagit över hennes kropp. Wanderer uppfylls av Melanies minnen av de två personer som betydde mest för henne och de ger sig iväg genom öknen för att ta reda på vad som hänt med dem.

Det är en trevlig bok, med något av en sagokaraktär. Med vilket jag menar att till skillnad från vissa böcker, där i stort sett allt som kan åt helveten när huvudpersonerna planerar saker, faktiskt går åt helvete, så går saker nästan lite för lätt och för bra här. Allt löser sig på något vis hela tiden till det bästa, vilket för all del är rätt skönt det med.

Påminner mig lite om John Marsdens böcker, även om de invaderande i det här fallet är utomjordningar. Dock är Marsdens böcker mycket mörkare och dystrare. Har fått för mig att "The Host" klassades som Meyers första vuxenbok, men det känns i så fall konstigt, när Marsdens böcker för mig känns som ungdomsböcker. Jag läste dem i alla fall när jag var betydligt yngre och de är bra mycket hemskare än "The Host".

Hur som helst så var det en helt okej bok, inget mästerverk och inte riktigt i samma klass som Twilight-böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar