måndag 5 juli 2010

American Gods - Neil Gaiman



Efter tre år i fängelse har Shadow snart avtjänat sitt straff. Men två dagar innan han ska frisläppas får han veta att hans fru dött i en bilolycka och han släpps ut i förtid för att kunna gå på hennes begravning. Väl ute blir hon kontaktad av herr Wednesday, som vill att Shadow ska arbeta för honom. Tillsammans ger de sig ut på en resa genom USA. En storm är påväg att bryta ut, en storm av övernaturligt slag.

Det här är ytterligare en bok jag hade höga förväntningar på innan jag började läsa, och ytterligare en bok som gör mig besviken. Det börjar bra, och från början känns Shadow som en sympatisk person, och historien som om den skulle kunna leda vidare till något bra. Men efter ett tag känns han bara platt, och historien leder aldrig någon vart. I huvudhistorien ligger små bihistorier, som inte direkt har med huvudhistorien att göra, och de är mycket intressantare för mig än huvudhistorien.

I övrigt är språket bra och medryckande, och troligen en stor orsak till att jag trots allt fortsätter att läsa. Och även om jag inte gillar historien något vidare, så vill jag trots allt veta hur det går i slutet.

2 kommentarer:

  1. Jag läser just nu Gaimans Fragile Things (som jag gillar) och tänker nog fortsätta med den här sedan men mina förväntningar är också väldigt höga så jag riskerar nog att bli besviken också...

    SvaraRadera
  2. Hoppas dina förväntningar infrias, till skillnad från mina...

    SvaraRadera