onsdag 29 december 2010

Roma: En roman om den odödliga staden - Steven Saylor


Boken tar sin början år 1000 f.Kr. när en skara salthandlare, bland dem den unga Lara, vandrar över landet och till den plats där sju kullar avtecknar sig mot himlen. De stöter på ett gäng främlingar på platsen, en ung man med en amulett i solens färg fångar särskilt Laras blick.

Vi får sedan följa ättlingarna efter Lara ner genom historiens gång, under 1000 år, och den amulett som blir en släktklenod och vandrar genom generationerna. Vi följer Roms grundande, möter Herkules, Remus och Romulus och ser Rom växa som stad, gå ut i krig, vinna och förlora. Boken gör nerstamp under vissa år i historien och vi får följa vissa personer, men varje berättad historia blir som en separat historia i sig, löst sammanhållen av det faktum att en familj alltid förekommer.

Vissa av berättelserna och personerna känns mer intressanta än andra. Inledning av boken är i mina ögon den sämsta biten, historien intresserar mig inte nämnvärt. För mig blir det mer intressant ju längre fram i tiden vi kommer . Vissa personer och berättelser är mer intressanta än andra. I slutändan är det är det en skickligt berättad historia, och jag blir sugen på att läsa mer om Romarriket igen.

2 kommentarer:

  1. Oj vad böcker du läser.
    Historiska böcker är också intressanta, så jag skall nog kika på den här också. /Martin

    SvaraRadera
  2. Har jullov så det blir en del läst :)

    SvaraRadera