söndag 9 oktober 2011

Thirteen Years Later - Jasper Kent


13 år efter händelserna i Twelve återser vi Aleksei Danilov. Han lever numera ett något lugnare liv, och jobbar som informatör åt tsaren. Men en dag får han ett meddelande, någon från det förflutna vill träffa honom på en speciell plats, någon han trodde var död. Samtidigt seglar någon över havet, för att kräva något som förnekades honom för många, många år sedan. Och för tsar Alexander kommer hoten nu från flera håll, inte bara ifrån en medelklass som vill se förändringar i konstitution utan också från något betydligt äldre, och ondskefullare.

Jag vet inte om det beror på att jag vet vad jag kan förvänta mig, eller om det här helt enkelt är bra. För jag upplever det som betydligt bättre än Twelve. Karaktärerna har fått ett annat djup och är betydligt intressantare. Det känns som om det händer mycket mer än i förra boken, och det som händer är betydligt intressantare. Vampyrerna utvecklas, och blir egna karaktärera och frågan om vem som är ondast blir mer komplex. Ser fram emot att läsa tredje delen i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar