fredag 4 maj 2012

Att dela in böcker efter vilket kön som borde läsa dem


Jag har en vän som gillar fantasy och som ibland brukar fråga mig om boktips. I och med att han är kille, så finns det vissa böcker jag inte skulle tipsa honom om såsom:
- Hungerspelstrilogin
- Cirkeln
- Udda verklighet
- Sunshine
endast av den enkla anledning att han är kille. Och ovanstående (i min värld) är "tjejböcker". För att huvudpersonen i dem råkar vara tjej. Vilket, om man tänker efter, är idiotiskt. Det är ju inte som så att jag vägrar läsa en bok för att huvudpersonen är kille.

Jag har läst det någonstans/möjligen på flera ställen, om att man pratar om att barnfilmer/böcker måste ha åtminstone en kille i huvudrollen för att tilltala båda könen. Detsamma gäller inte för tjejer, det krävs ingen tjej i huvudrollen för att tilltala tjejer, de klarar uppenbarligen av att identifiera sig med killar. Men tvärtom är omöjligt.

Jag vet inte om det har att göra med det faktum att man (med vilket jag syftar på samhället i stort) tenderar att nedvärdera egenskaper som förknippas med kvinnlighet, såsom känslosamhet, behovet av närhet, mjukhet, snällhet, svaghet eller om killar av någon oklar biologisk anledning saknar möjlighet att identifiera sig med någon av kvinnligt kön.

Likaså så gör jag mig skyldig till ett visst omotiverat förakt för en viss genrer, som är "typsiskt" kvinnlig: paranormal romance. Sådant där kärlekstrams är inget för mig. Och inte heller är det något som jag skulle kunna tänka mig att en kille någonsin skulle få för sig att läsa. Om man nu inte skulle vara råka vara lite "feminin" av sig (=bög). Så jag sätter mig på mina höga hästar, och ser mig som lite bättre för att jag inte gillar sådant dravel, utan istället läser "riktig" fantasy, Erikson, Abercrombie, Rothfuss, Martin. Som att det på något vis skulle göra mig bättre. Jag dömer ut en hel genre på mina egna fördomar och eventuella killar som eventuellt läser och faktiskt gillar det, som omanliga.

Kontentan av det hela, är för min del att jag ska sluta nedvärdera och döma ut genrer med hänsyn till om jag tycker de är kvinnliga eller manliga och likaså sluta förutsätta att min vän saknar möjlighet att identifiera sig med någon av kvinnligt kön bara för att han råkar var man.

6 kommentarer:

  1. Ja jättedumt! Mina hungerspelsböcker har jag lånat ut till många killar. Inge problem där inte ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, verkligen korkat, borde ju inte vara några problem egentligen

      Radera
  2. Ja det är dumt att döma en genre. Själv dröjde det många år innan jag läste Stephen King (Jag vet, hur dumt var inte det!). Jag tyckte det var kiosklitteratur och inte Dostojevsjij... Hungerspelen kände jag inte vara 'tjejig'. Jag skulle kunna rekommendera dem till killar med. Samtidigt förstår jag känslan. Jag skulle exempelvis ha svårt att rekommendera krigsromaner till en tjej. Lika dumt det kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för att något räknas som bästsäljare eller kiosklitteratur behöver det ju inte vara dåligt. Och som sagt dumt att dela in litteratur efter om den känns tjejig eller inte. Jo, nästan lika dumt det, finns väl en del tjejer som läser klassisk fantasy och har behållning av det, att läsa om olika krig och slag i fantasymiljö och då är väl krigsromaner inte ett så stort steg.

      Radera
  3. Jag begriper inte alls tankegången. Jag gillade verkligen Cirkeln och Udda verklighet. Vad har protagonistens kön med saken att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hänger nog ihop med föreställning att killar omöjligt kan identifiera sig med någon av kvinnligt kön, som sagt. Men därmed inte sagt att det är sant, och antagligen dumt att resonera så.

      Radera