tisdag 11 september 2012

Nightlife - Rob Thurman


Cal Leandros har alltid vetat att han är annorlunda, ett monster. Eller i alla fall till hälften. Hans fars släkt består av monster, rakt tagna ur en mardröm. Sedan han var tonåring så har Cal varit på flykt undan sin fars släkte tillsammans med sin bror, Niko. Cal tvivlar ibland på sin mänsklighet, men Niko tvivlar aldrig på honom och är hans fasta punkt i tillvaron. Men de kan inte fly för alltid, och frågan är vad som kommer hända med Cal då, vad för djävulska planer monstren har för honom.

Vad jag gillade med boken: De övernaturliga varelserna, mytologin runt dem, bikaraktärerna. Det är intressant och spännande att läsa om de olika varelserna och Thurmans tolkning av välkända varelser. Det faktum att de alltid funnits och att de finns mitt ibland vanliga människor, utan att bli upptäckta. Och bikaraktärerna är spännande, en synsk flicka med en egen agenda och en bilförsäljare som visar sig vara så mycket mer än ytan påskiner.

Vad jag gillade mindre med boken: Niko. Jag förstår honom inte, vilket kan ha att göra med att vi endast ser honom genom Cals ögon. Och Cal i det närmaste helgonförklarar sin bror, vilket inte ger mig så mycket. Jag vill veta varför Niko väljer att göra som han gör, för mig är syskonkärlek inte tillräckligt som motivation. Eller, det kanske hade varit tillräckligt, om jag förstått varför honom bättre och fått ana något av hans personlighet. Nu känns han mest som en blank vägg, alltför perfekt och onåbar för att vara intressant.

Boken erbjuder en underhållande läsning, men jag saknar djup i Nikos karaktär, vilket drar ner det för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar