måndag 29 oktober 2012

Två novellsamlingar


Sirens and other Daemon lovers, blev inte direkt nån favorit. Novellerna hade alla inslag av kärlek/sex, men skiljde sig i övrigt åt, de flesta med något övernaturligt inslag, men nån enstaka saknade jag helt. Många av dem sorgliga eller obehagliga, bitvis frånstötande. Favoriten var nog The Faerie Cony-catcher (Delia Sherman), om en man som träffar på en vacker flicka sittande vid vägkanten, mycket för tvisten på slutet. Fanns flertalet som jag inte gillade speciellt mycket alls. Sammantaget så imponerande inte novellsamlingen på mig alls.

Steampunk! - an anthology of fantastically rich and strange stories, gav dock ett betydligt bättre helhetsintryck. Med gemensamma nämnaren steampunk, är det annars en salig blandning berättelser, från olika miljöer och tidsepoker. Favoriten var The Last Ride of the Glory Girls (Libba Bray), steampunkt i Westernmiljö och med ett rövarband av kvinnor. Den jag gillade minst var Steam Girl (Dylan Horrocks), för mycket diskbänksrealism för min smak. Önskar dock att många av berättelserna hade funnits som böcker istället för noveller, hade gärna sett mer av världarna och karaktärerna det berättades om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar