onsdag 17 april 2013

Cold Fire


Cold Fire är andra delen i Kate Elliotts Spirit Walker trilogi (jag har skrivit kort om första boken här). Vi får följa Cat och hennes kusin Bree på fortsatt flykt undan Four Moons House. Resan för oss bort från det kalla nord Europa och mot varmare breddgrader. På vägen träffar de på Fire Mages, pestoffer och drakar i människoförklädnad.

Jag gillar karaktärerna, Cat känns trovärdig och hennes band med sin kusin Bree så starkt och självklart. Hur de verkligen ställer upp för varandra och vägrar överge den andra. Andevai utvecklas och upplevs som helt annorlunda i en miljö där han är okänd och där folk inte har förutfattade meningar om honom. Historien tar en massa vändningar som jag inte väntat mig eller kunnat förutse. Händelser och sammanträffanden som verkar misstänkte vid första anblicken verkligen visar sig vara konstiga, men på ett helt annat sätt och mer invecklat än vad jag kunnat föreställa mig. Vändningen i slutet kunde hade jag inte alls förutsett, trodde historien skulle ta en helt annan väg än den gjorde. Tempot är högt i början och slutet, men med en lite lugnare mittperiod, vilket jag bara tycker är positivt då jag som läsare då får en chans att återhämta mig. Alternativvärlden är skickligt uppbyggd, med klara kopplingar till vår egen värld och historia, men samtidigt med en annan utveckling än den vi har haft. Det vissa saker jag som jag störde mig lite på, på temat själsfrände, men det kan jag överleva. Ska bli riktigt spännande att läsa fortsättningen när den kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar