tisdag 21 januari 2014

Kort om tre


Skattkammarön - Robert Louis Stevenson. Handlar om Jims kommer över en gammal skattkarta och han och hans vänners äventyr med att leta reda på skatten. En klassiker som håller, det är spännande och bitvis ganska hemskt, ond bråd död och misär.

KoMo - Pontus Joakim Olofsson. Kattarina jobbar som läkare på en psykiatrisk klinik. Tror hon. En morgon vaknar hon upp och upptäcker att hon är patient på kliniken, tungt medicinerad, och inte läkare. Vem är hon egentligen och varför skrev hon in sig? Hur kunde hennes liv vara så hemskt att hon valde att helt glömma bort det? Berättelsen är hallucinatoriskt, och stora delar i början vet man inte vad som är verklighet och vad som bara händer i Kattarinas hjärna. Jag har svårt för det, och stora delar av boken föll mig inte alls i smaken. Jag upplevde Kattarina som en jobbig och oföretagsam person och irriterade mig på henne stora delar av boken. Mysteriet med vad som hände är intressant när man väl kommer dit, men det väger inte upp övriga delar av boken.

Red Country - Joe Abercrombie. Shy kommer hem till sin gård och finner den plundrad och nedbränd och hennes syskon kidnappade. Hon ger sig ut tillsammans med sin styvfar Lamb på jakt efter kidnapparna för att få tillbaka sina syskon. Vi får följa deras resa över landet och människorna de möter. Det är fantasy i westernmiljö, och skrivet av en av mina favoritförfattare, så det borde vara intressant. Tyvärr upplever jag det som ganska segt, historien är inte så intressant och jag kommer aldrig karaktärerna in på livet. Det är nog bra att Abercrombie tar en paus från den här världen och skriver något annat emellan innan nästa trilogi kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar