måndag 3 mars 2014

Två avslutningar


Memory är avslutningen på Scavenger-trilogin, om en man som tappat minnet. Liksom andra boken i serien är även den här boken bitvis väldigt segt. Det är mycket ingående beskrivningar av saker som inte intresserar mig och som jag har svårt att förstå (vet inte om det är engelskan som är svår eller för att det är tekniska beskrivningar i något som jag helt saknar kunskap om). Huvudpersonen är tröttsam, och inte heller mysteriet med minnesförlusten kändes särskilt intressant längre.

The Hero of Ages är avslutningen på Mistborn-trilogin. Världens undergång. Så mycket mörker och hopplöshet, men trots det kämpar huvudpersonerna vidare och vägrar ge upp. Gillar den verkligen, helt klart bästa boken i serien. Våra karaktärer brottas med sig själva, ifrågasätter sin godhet och moral, och tvivlar. Boken lämnar mig med en bitterljuv känsla, allt som har offrats för kampen, för en bättre värld.

2 kommentarer:

  1. Jag har bara läst första delen i mistborn trilogin men gillade den väldigt mycket. Ser dock fram emot att fortsätta serien väldigt snart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade du första boken så kommer du säkert gilla de andra också :)

      Radera