söndag 26 april 2015

Slated & Fractured - att få sina minnen raderade



Kylas minnen har blivit raderade och hon har fått börja om på nytt med allt. Ett nytt namn, en ny familj och ett nytt liv, utan någon aning om vem hon var tidigare. Men något är inte som det ska, ekon av den hon varit tidigare verkar finnas kvar, vilket är en omöjlighet. Och frågan är vad som hände egentligen, vad gjorde hon för hemskt för att bli betecknad som terrorist och få sina minnen raderade?

Jag gillade det här, framför allt första boken. Kyla är en intressant karaktär, hon skiljer ut sig från de andra personerna som blivit "slated", hon är för allvarlig och lägger märke till saker på ett annat sätt. Idén med ungdomsbrottslingar som får en ny chans genom att få sina minnen raderade är spännande och uppbyggnaden av det kontrollerande samhället känns genomtänkt. Den "obligatoriska kärlekshistorian" drar ner det hela lite, första boken stör det mig inte så mycket men andra boken påverkar det Kylas beteende på ett sådant sätt att jag tycker om henne mindre. Första boken tyckte jag bättre om, andra boken hade sina bra stunder men det blev för mycket med beskrivningar om vilken speciell person Kyla är, en så mycket bättre människa än alla andra, att det störde mig. Ser ändå fram emot att läsa sista delen i serien och se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar