torsdag 5 augusti 2010

Augustilöfte


Det här med att läsa en bok i taget har aldrig riktigt varit min grej. Jag har i regel någonstans runt 5-6 påbörjade böcker, även om jag kanske läser mer aktivt i en eller eventuellt två stycken. Jag börjar i en bok, bara för att hitta en annan jag inte kan låta bli att börja läsa. Och en tredje osv. Eller så fastnar jag i någon anledning på ett visst ställe i någon bok, inte för att det är dåligt, men för att det antingen börjar bli riktigt spännande, men jag inte hinner sitta och sträckläsa den just vid det tillfället utan vill spara det till jag ostört kan göra det. Eller så kommer det att hända något som känns jobbigt, huvudpersonen beter sig korkat och råkar ut för något jobbigt p.g.a. det. Eller skämmer ut sig riktigt ordentligt, sådär att det blir jobbigt som läsare att läsa det. Så istället börjar jag läsa i någon annan bok. Eller så känner jag helt enkelt inte för att läsa den boken just då, utan istället någon annan. I regel har det här dock aldrig känts som något större problem.

Vidare, har jag svårt att bara låna en bok i taget från biblioteket. Även om jag inte tänkt låna så många när jag går in där, slutar det lätt med att jag hittar många fler än jag tänkt mig som jag vill läsa. Inte heller det är i sig något problem. Men i sommar har jag lånat bok efter bok, utan att läsa dem. Varje gång jag varit på biblioteket har jag gått ut därifrån med en 6-7 böcker, men i slutändan bara läst två eller tre av dem. Igår lämnade jag tillbaka sju böcker, ingen av dem utläst. De flesta dock påbörjade, alltifrån 4/5 lästa till bara 20 sidor. Sju böcker, varav jag inte hade lust att läsa någon av dem. Och det inte nödvändigtvis för att de alla var dåliga. Jag tror snarare att det faktum att jag hade alltför många böcker allt välja mellan, på något sätt kommit att hämma mig, och min lust att läsa. Mitt oförmåga att bara läsa (och låna) en bok i taget har utvecklats till något som kommit att kännas jobbigt. Och så vill jag inte ha det.

Därför tänker jag nu försöka med konststycket att bara läsa en bok i taget (facklitteratur undantaget). För att se om det hjälper. Det borde göra det, det borde göra det lättare för mig att ta till mig böckerna, komma in i dem och inte glömma av dem för att jag gör uppehåll i min läsning. Mitt augustilöfte blir således att försöka att bara läsa en bok i taget. Och att inte låna alltför många böcker i taget när jag är på biblioteket. (Igår tänkte jag att jag bara skulle låna två, men kom hem med fyra. Så jag behöver uppenbarligen jobba lite på det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar