torsdag 5 augusti 2010

Bara inte du - Katarina von Bredow



Emma är tjugo, har nyligen fått jobb och sin första egna lägenhet. Hon har sina vänner och sin familj, och allt funkar bra. Men när hennes bästa väninnas pojkvän ringer på dörren en kväll blir hennes liv mer komplicerat. Inte blir det bättre av att hennes bror verkar ha något skumt för sig, och hennes bästa vän Markus inte längre verkar kunna finnas där för henne som förr.

Det är en rätt så charmig historia. Dock vänder jag mig lite emot det hela tankesättet att vissa av ens handlingar ligger utanför ens kontroll, jag är lite för övertygad om den fria viljan (eller kanske illusionen därom). Därför blir jag väldigt irriterade på Emmas beteende bitvis. Å andra sidan blir jag avundsjuk på hennes och Markus vänskap, som är väldigt fint och bra skildrad. Önskar jag också hade en så nära killkompis. I slutändan är det en ganska bra bok, som inte kräver alltför mycket av mig som läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar