fredag 10 september 2010

Storm Front - Jim Butcher



Harry Dresden är USA:s enda legitimerade trollkarl. Förutom egna uppdrag är han även konsult hos polisen och tillkallas när brott inträffat som har troliga övernaturliga inslag. När ett dubbelmord inträffar, två personer har fått sina hjärtan utslitna ur kroppen, kallas Harry in för att hjälpa till. Han blir personligt engagerad i fallet, och det blir extra viktigt för honom att hitta mördaren, då han själv blir misstänkt för morden. Samtidigt hjälper han en kvinna att leta efter sin försvunna man, vilket visar sig vara ett svårare och farligare uppdrag än vad det såg ut som från början.

Det tar lite tid för mig att komma in i boken, och de första hundra sidorna eller så upplever jag som något sega. Det är möjligt att det är att det här är första boken i en serie som gör det och att de efterföljande är bättre, då mindre energi behöver användas till att bekanta sig med huvudkaraktären. Och boken tar faktiskt bra fart efter de där sidorna, och blir riktigt spännande. Den påminner mig lite om Anita Blake-böckerna, med en huvudperson som kastas från den ena katastrofala situationen till den andra. Dock är det välavvägt och går aldrig till överdrift utan blir bara spännande. Harry är en sympatisk karaktär som jag blir nyfiken på att läsa mer om, och jag ser fram emot att ge mig i kast med nästa bok i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar