måndag 4 april 2011

Men det höll i tre månader i alla fall


Mina planer inför 2011. Jag ger upp det nu. Men det funkade rätt så bra i tre månader. Köpstoppet är visserligen bara en månad kvar på, men känner att jag tröttnat på det, finns så mycket böcker jag vill köpa. Och det har på något sätt spelat ut sin roll, från första början var det väl tänkt att minska ner på stressen jag fick av att ha många olästa böcker hemma. Nu känns det istället som jag blir stressad av att inte ha en massa olästa böcker att välja på. Att jag sedan är totalt oförmögen att bara läsa en bok i taget är en annan sak, då underlättar det att ha lite att välja på... Men under de tre månader jag haft köpstopp har jag klarat mig hyfsat bra, köpt två böcker, varav en tillhörde undantagen. Det andra visserligen inte, men ändå.

Och det här med att låna en massa biblioteksböcker som jag inte läser, det är väl inte så farligt egentligen? Böckerna får ju komma ut och röra lite på sig, och jag får lite styrketräning med att släpa hem böckerna. Och jag föredrar att ha lite olika böcker hemma att välja på, alltefter hur läshumöret yttrar sig.

Sedan det med läsutmaningar. Hoppade ju på Ett hem utan böckers Alfabetutmaning. Bara för att inse att jag och läsplanering, även någon såpass fri som det här, helt enkelt inte går ihop. Min läsning är alltför humörberoende för att kunna styras på något sätt. Återstår bara att komma ihåg det till nästa gång jag läser om någon intressant läsutmaning som det vore kul att haka på...

Så, till frågan om bokbeställningar. Mycket viktigt fråga det, om vad som ska beställs först efter köpstoppsslutet. Börjat med att förboka två böcker, Metro 2034 som kommer i maj och Cirkeln som kommer i mitten av april. Vidare tänkte jag mig del två i hungerspelstrilogin, nästföljande olästa del i Hamiltonserien, tredje delen i Sagan om klanen Otori och så kanske första delen i Incarceron... Nåväl, ska klura lite till på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar