måndag 27 juni 2011

Det där med läslust


Det är allt underligt det där med läslust, hur det fungerar. Jag har hört att det finns personer som envisas med att bara läsa en bok i taget. Att det till och med ska vara rätt vanligt. Eller tja, jag inte bara har hört det, jag verkar vara omgiven av sådana människor.

Själv funkar jag inte riktigt så. Jag kan påbörja en bok, läsa hälften och tycka den är jättebra, bara för att lägga ner den ett tag och börja med någon annan. För att det inte riktigt passar att läsa den boken, just då. Eller för att jag behöver sticka emellan med något annat. Eller för att jag helt enkelt kände för att läsa just den boken just då, och inte den jag egentligen höll på med. Ibland har jag bara svårt att hitta just den boken jag vill läsa och avverkat ett par kapitel i ett par böcker innan jag hittar nåt jag vill läsa. Eller ger upp för stunden. Vilket innebär att jag vanligen har mellan 10-18 påbörjade böcker, varav vissa inte blivit upplockade för läsning på något år.

Hade en sådan sväng av lust efter en speciell bok igår. Efter att ha läst ut A Game Of Thrones kastade jag mig över fortsättningen, A Clash of Kings, vilken börjar betydligt bättre än sin föregångare och är riktigt spännande att läsa. Men efter att ha kommit halvvägs, så tog det av någon anledning stopp, utan synbar orsak. Och istället slogs jag av ett stort behov av att leta reda på (flyttat nyss så mycket av mina grejer ligger nedpackat) Galileo's Dream, en bok som jag haft svårt att komma in i och egentligen inte tyckt verkat speciellt bra. Men tydligen var det dags för den nu istället, och då är det väl bara att tacka och ta emot och läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar