måndag 21 november 2011

Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren


Engelsfors, en småstad mitt ute i ingenstans, omgivet av djupa, mörka skogar. En natt under en blodröd måne sammanförs sex tonårstjejer, mitt ute i skogen. Det vet inte varför de är där och även om det alla går i samma skola så har de inte speciellt mycket gemensamt. Men vad de får reda på där ställer deras liv på ändå och allt de tidigare tror sig veta.

Var en aning skeptisk innan jag började läsa, mycket för att boken blivit hyllad överallt. Det försvann dock snabbt. För det här är bra, riktigt bra. Dels är det en bok om att vara tonåring, beskrivet på ett väldigt bra sätt, som påminner mig om Johanna Lindbäcks sätt att skriva. Skrivet så att jag inte kan annat än instämma, jo precis så var det att vara tonåring och jag är glad över att det nu är över.

Det är en historia om vänskap, kärlek och magi. De magiska inslagen funkar väldigt bra och känns helt naturliga, det är så det skulle kunna vara. Vissa delar känns som de hämtat sin inspiration från Buffy, men det blir aldrig en efterapning utan ändå något helt eget som funkar bra.

Det är en bok som griper tag från första sidan och som sedan är svår att lägga ner. Den går fort att läsa, kanske lite väl fort, då det nu blir en jobbig väntan på fortsättningen. Helt klart är det här en av de bästa böcker jag har läst i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar