onsdag 29 februari 2012

Shaedes of Gray - Amanda Bonilla


Darian är en shaede, övermänskligt stark och med möjlighet att bli ett med skuggorna, och så vitt hon vet är hon den sista i världen av sitt slag. Övergiven av sin skapare tjänar hon sitt leverbröd som lönnmördare i Seattle. Hon kämpar med att behålla sin distans till mänskligheten, framförallt till sin chef, Tyler, vars intresse verkar vara mer en professionellt. Ett uppdrag ställer allt på sin spets, och allt vad hon trotts sig veta visar sig vara fel, då den person hon har fått i uppdrag att mörda är ingen mindre än kungen över Shaede nationen.

Jag har (tydligen) svårt för kärlekshistorier, och den här boken innehåller en sådan. Det är mitt första problem med boken, det andra hänger ihop med det första, mitt problem med överbeskyddande pojkvänner. Tydligen så finns det människors vars högsta dröm är att bli omhändertagna eller överbeskyddade av en stark man, eller varför skulle annars sådana här böcker skrivas?

Bortsett ifrån ovan nämnda problem här det här en helt okej bok. Darian påminner mig mycket om Anita Blake, om än kanske inte riktigt lika tuff. Hon vill klara sig själv och är för det mesta långt ifrån ett hjälplöst våp. Historien i sig känns inte särskilt originell, även om shaedes känns som en rätt ny skapelse. Historien överraskar mig vid vissa tillfällen, så det kan åtminstone inte sägas vara förutsägbar. I slutändan får jag dock konstatera att det här inte är något för mig, och att jag i fortsättningen borde anstränga mig mer för att hålla mig borta från böcker som det står klart och tydligt innehåller "kärlekshistorier".

2 kommentarer: