måndag 26 mars 2012

Bio: besök på Mars istället för i Panem


Var på bio i helgen, men till skillnad från resten (tja ungefär) av bokbloggarvärlden så såg jag inte Hungerspelen. Istället såg jag John Carter, en film jag inte visste så mycket om innan. Det tar sin början i USA efter amerikanska inbördeskriget (som jag uppfattade det) och handlar om John Carter som letar guld. Han hittar dock något annat, och förflyttas till planeten Mars, som visar sig vara bebodd, och plågad av krig.

Gillade faktiskt filmen rätt mycket och tror det var en stor fördel att jag inte visste så mycket om den innan. Historien i sig är kanske inte särskilt nyskapande, men det funkar. Mycket tack vare att John Carter är en intressant karaktär och inte beter sig som han enligt mallen "borde" göra. Han vill inte bli hjälte eller göra saker bara för att det är de rätt att göra, samtidigt så är han inte heller samvetslös. Övriga karaktärer är väl inte särskilt intressanta i sig men det gör inte så mycket, de bildar en trevlig bakgrund till Carter. Jag hade velat veta mer om planeten, hur kriget började och varför och mer om vissa "varelser" men det går ju inte att klämma in allt i en film, och det är heller inget som stör. Får väl se om det blir fler filmer om John Carter, det är ju trots allt en serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar