tisdag 27 mars 2012

Incarceron - ett helvetiskt fängelse avspärrat från omvärlden och en värld fast i det förflutna


Incarceron är ett enormt fängelse, uppbyggt som en egen värld och avstängd från omvärlden. Ingen kommer inte och framför allt kan ingen ta sig ut. Här finns Finn, fast i en tillvaro präglad av våld och död och i ett fängelse som har ett eget liv. I världen utanför finns Claudia, i ett land som fasnat i tiden. Alla förväntas leva i en tillvaro som den på 1600-talet, även fast ny teknik finns. Dömd till ett arrangerat äktenskap med landets kronprins, bestämt sedan länge av hennes far, som också är väktare till Incarceron. En innanför, en utanför och utan någon vetskap om varandra. Men det är påväg att ändras...

Jag är inte riktigt säker på vad jag tycker om den här boken. Det är något med den som inte riktigt faller mig i smaken, men jag kan inte sätta fingret på vad. Miljön som byggs upp är fascinerande, speciellt Incarceron, men jag saknar att få veta mer om världen utanför, varför den ser ut som den gör och hur det blev så. Claudia och Finn är väl okej som karaktärer. Finn blir något tråkig och intetsägande, men det vägs till viss del upp av hans följeslagare, Claudia en aning impulsiv och oförsiktigt, men samtidigt intelligent, så det vägar upp varandra ganska bra. Historien flyter på bra och det blir aldrig långtråkigt, även om jag upplever att det vilar en domedagskänsla över hela boken, jag sitter bara och väntar på att allt ska gå åt helvete för alla inblandade. Det är långt ifrån någon solskens historia, bitvis känns det ganska grym, speciellt de delar som utspelar sig i Incarceron.

Jag vet som sagt inte exakt vad jag tycker om boken. Läsningen med den har inte direkt flutit på och det har tagit mig lång tid att läsa klart den, men jag kan inte säga varför. Det har inget att göra med att den skulle vara tråkig, men kanske så finner jag inte historien tillräckligt tilltalande. Kommer hur som helst att läsa fortsättningen vid något tillfälle, för jag är nyfiken på hur det går och om man får veta mer om Incarceron och varför världen ser ut som den gör.

2 kommentarer:

  1. Jag har funderat om jag vill läsa den, men den känns för hemsk. Ska jag läsa den tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. har jättesvårt att svara på det, i och med att jag inte själv är säker på vad jag tyckte om den. beror nog lite på vad du är ute efter att läsa, om du känner att du vill ha en ganska mörk historia så funkar det nog, men den är ju ganska tung.

      Radera